tirsdag 28. januar 2014

28. januar 2014. I dag er det 10 år siden Ruben og jeg satt nede i kjellerstua i dette huset (som da var Owen sitt soverom, som vi sniklånte, siden han sjeldent var hjemme på kvelden og vi ikke ville sitte oppe med resten) og vi "ble sammen". Husker det som i går - gleden, nysgjerrigheten - skremselen :-) Vi hadde kjent hverandre et par uker og hadde vært sammen titt og ofte. Siden den dagen har vi ledd mye, grått litt, kranglet litt, tullet mye og gjort det slutt - og blitt sammen igjen! Vi har blitt tante og onkel 9 ganger, foreldre 2 ganger, gift 1 en gang, kjøpt hus 1 gang, kjøpt bil 5 ganger og bygd hus (snart) 1 gang.
Vi har vært i x antall bursdager, mange bryllup, noen begravelser og noen barnedåper. Hver gang vi skal i selskap gjør jeg meg klar først - Ruben etter. Jeg klager på klærne mine og hårsveisen til Ruben. Han blir sur når jeg "river" han i håret, som han sier og jeg blir sur fordi jeg ikke får hjelpe han til å se best mulig ut (etter min smak så klart)!
På disse 10 årene har Ruben lurt meg alt for mange ganger - og jeg blitt sur alt for mange ganger fordi jeg aldri lærer!
Vi har (etter noen diskusjoner om klesvask og snømåking) funnet en fin måte å fungere på i hverdagen. Jeg vasker klær, vasker gulv og luker blomsterbedet(en av grunnene til at alle svigermors bed ble slettet med jorden..) og Ruben klypper plen, måker snø og fikser det som trengs som har med bil eller andre kjøretøy og gjøre. Han tar seg av bilkjøring det meste av tiden, særlig når det er vinter, og jeg tar meg av kjøringen når vi har vært på fest (muligens fordi jeg alltid er kjørbar først) :-)
Vi har vært på x antall fester på 10 år, men betraktelig mindre de siste 4 årene.. De startet ganske turbulente, med uvitenhet og dumhet, men inneholder nå latter, glede, barnefri og dansing! :-)
Vi deler heldigvis seng hver natt enda, utenom noen tilfeller der jeg har vært gravid eller har hatt jobbehelg og Ruben er på fest. Vi diskuterer enda temperaturen på rommet (ja, enda etter 10 år!) Ruben vil helst ha minusgrader, mens jeg gjerne vil ha det like varmt som kroppstemperaturen min :-) Vi sover ofte med ryggen til hverandre, ikke fordi vi ikke liker hverandre, men jeg liker verken pust eller lyd mot ansiktet når jeg skal sove, og aller helst skal dyna ligge rundt meg som en "sommerfugl puppe". Bare hvis jeg er kald nok, får Ruben ønske oppfylt med å dele dyne ;-)
Høydepunktene disse 10 årene er uten tvil Ylva og Birk <3 Vi har delt to graviditeter - på godt og vondt, to fødsler - på det meste vondt og to nydelige barn som gir oss både latter, tårer, frustrasjon, redsel og mye kjærlighet og glede!
Nå er vi inne i en travel - og lite glamorøs hverdag, der jeg er alenemor store deler av tiden, og Ruben er snekker, rørlegger, elektriker, maler og mye mer på Himmeltoppen. Det er da det er godt å vite at vi begge er enige i at et forhold ikke alltid føles som ny - forelskelse og at prøvelser dukker opp hele tiden, men at det er familie og kjærligheten som er aller viktigst og verdt å kjempe for! Så nyter vi de dagene vi er sammen alle 4 ekstra mye, og de dagene vi får litt finere klær på og litt glamour settes stor pris på !
Jeg ser tilbake på 10 år - og tenker at jeg er heldig!! heldig som har Ruben, Ylva og Birk og håper vi skal få mange år sammen!! Regner med det blir både kjefting, klaging, tårer, smil og latter - og jeg vil ha alle tingene! Jeg vil ha en levende og ekte familie!
 
Nå er det snart Grey`s anatomy, og regner med Ruben blir på Himmeltoppen til han skal legge seg. For etter 10 år kjenner han meg nok til å holde seg vekke, eller i alle fall holde seg stille når det går på Tv !! :-)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar