lørdag 13. juli 2013

Matkultur..

Matkulturen min fra oppveksten var norsk, og atter norsk. Innholdet var kjøtt - mye kjøtt, poteter og brun saus. med en liten vri med kylling og pizza innimellom.. Mette ble vi, og alt har jeg tatt med inn i mitt voksne kosthold. Men det er en ny tid, med flere forskjellige kulturer rett rundt dørene. Så jeg blir inspirert og tester ut litt :-) I dag er det vårruller på menyen. Med god hjelp fra en kollega, har jeg blitt brukbar på å lage det.
Her er oppskrift på mine vårruller, som jeg mikser selv etter tips fra flere litt mer profesjonelle :-)
 
Vårruller:
- 30-40 stk.
 
Lefser (her kommer nordmannen frem i meg..)
400 g kyllingkjøttdeig
1/2 hodekål
5 gulerøtter
En liten pose glassnudler
1/2 chilli
2-3 hvitløksfedd
1 ss kylling buljong
2 ss østerssaus
3 ss soyasaus
 
Legg glassnudlene i vann ca. 1/2 time før bruk.
Stek kjøttdeigen sammen med hakket chilli og hvitløk.
Rasp gulerøttene og skjær opp kålen.
Klipp nudlene i biter, ca. 1 cm lange
Bland alt sammen i panna, og ha i buljong, østerssaus og soyasaus
 
Legg på lefsene og rull sammen. Lim kanten med egg. Stek i solsikkeolje i frityrgryte eller wokpanne.
 
Husk å ikke ha klær hengene til tørk inne mens du steker.. :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar