tirsdag 9. juli 2013

"Uten mat og drikke - duger helten ikke.."

Det trengs alltid ny organisering når hverdagen endres. I permisjonen hadde jeg faste rutiner på å lage mat til Birk, og også kontroll på ukesmenyen vår, der det som kunne ble laget på forhånd på den tiden av dagen som var rolig. Nå derimot.. blir dagene brukt på jobb, og Ruben er hjemme.. Det vil si at jeg lager meny, han lager mat, og Birks mat blir laget i hytt og vær! Så i dag var det tomt litt for fort, og Birk fikk skive til middag.. Heldigvis lider ikke gutten noe nød, og heldigvis spiser han gjerne skive! Men det vil jo si at det må lages middag og dessert til minstemann i kveld :-)
 
Etter jeg startet med hjemmelaget barnemat når Ylva var 4 mnd, har det blitt mye prøving og feiling.. Birk er ikke like vanskelig på mat, og er vel grunnen til ordtaket "alt går i grisen". I kveld blir det 7 porsjoner med kylling.
 
Ingredienser:
2 poteter
1 kyllingfilet
2 busker brokkoli
1 gulrot
3 babymais
Litt pepper
Litt persille
1 ts. grønnsaksbuljong (fra alpnæring)
 
Kok poteter og grønnsaker i buljongvann først. Mais og kylling has i de siste 5 minuttene. Smak til med pepper og urter og mos i stavmikser.
 
 
Jeg elsker å kunne gi barna mine hjemmelaget mat. De får smake på så mye forskjellig, nesten alt! Og begge barna mine spiser hvitløk, paprika og chilli.. Det er  enklere(tror jeg) å gå over på den middagen vi spiser, de får i seg det de trenger av forskjellige næringsstoffer og de får i seg lite tilsetningsstoffer. Ulempen er at det tar tid, du må ha plass i frysen og du kaster en del mat i starten(hvis man ikke har barn som Birk som spiser alt).. :-) Jeg har en oppskriftsbok på barnemat som har gitt meg mange tips. Der har jeg lært om lagring av maten og om hva som er viktig å huske på.
 
Dessert/fruktmos lager jeg av alle typer frukt og bær! Jeg har ofte i gulrot som gir en god konsistens og litt sødme + at det er sunnere med grønnsaker enn frukt. Hvis jeg moser avokado eller banan tilsetter jeg lime for at det ikke skal bli brunt. Plommer og svisker bruker jeg mot treg mage.
Jeg vil gjerne tro at det er pga mye forskjellig barnemat at barna mine spiser mye forskjellig mat. De kan ikke sammenlignes i mengde, men begge smaker på alt og spiser mye forskjellig. Eller kansje hadde de vært like om de fikk kjøpe - mat også.. :-) Har ikke lyktes med å få Ylva til å fortsette å spise ananas og løk, noe hun spiste mye av når hun fikk det most. Kansje er hun sjeleglad hun får maten i biter, slik at hun kan velge vekk noe :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar