lørdag 14. desember 2013

Nå er Birk over året, og jeg kan skrive et innlegg, jeg har tenkt lenge på, uten at noen kan føle seg trufne og komme med etterslengende fødselsgaver.. For det er ikke et tigge - innlegg ! :-)
For når noen og jeg var inne på tema "gaver til barn nummer 2", sa alle at barn nummer 2 alltid fikk mindre gaver enn førstemann. Jeg tenkte jo at det nok stemte, kansje Birk ville få 5-10 gaver mindre enn Ylva. Men at det kan være en forskjell på over 20 gaver forstår jeg ikke. Tror folk at nummer 2 arver alt fra nummer 1, og derfor bare kjøper til den første.. Stakkars Birk sier jeg da, hadde blitt mye kjoler og rosa tepper på han fra folk. Men så klart er den noen ting vi som foreldre får til et barn, som er beregnet på alle barna. Men kansje ikke rosa kjoler og gulpefiller?
Henger noen enda igjen at den førstefødte er mer spesiell, og særlig hvis det er en gutt, og odelsgutt? Er den første mer verdt enn den andre og tredje?
At noen ikke gir gaver har ofte naturlige grunner, kansje har vi ikke kontakt mer, flytting eller andre ting, men når jeg tenker på min familie og venner fra begge tidspunktene jeg fikk barn, er kontakten og forholdet noenlunde det samme..
Faktisk fikk jeg fra mange "nye" også til Birk, som hadde blitt mine venner på de to årene. Men da vil det jo si at det var enda flere som kun ga gave til Ylva og ikke Birk..
 
Får nummer to også mindre oppmerksomhet og kjærlighet enn nummer 1? Tanken har streifet meg, men heldigvis er det ikke den nærmeste familien som har "glemt" gaver, og de øser på med oppmerksomhet og kjærlighet til alle, samme hvilken rekkefølge barnet er født. Så klart blir det mer kamp om tiden når det kommer flere nummer 2 og nummer 3, men de er alle like godt likt og like viktige alle sammen <3
 
Tilfeldig eller ikke, jeg synes det er rart! Og Birk fikk masse fint han også, og har alt han trenger! Men hva er det som gjør den forskjellen? Jeg vet at jeg selv ikke kan gjøre slik en forskjell, og prøver å huske så godt jeg kan hvem som får gave og ikke av oss. Skal ikke si at en eller annen kan bli glemt en gang, men jeg er bekymret for mine omgangskretser hvis glemsomheten er så stor. Vet det øker med demens i landet, men håper ikke det er det som er grunnen..
 
Jeg må ta meg selv i det også, med mine egne barn. Det er jo lett at nummer 1 får mer enn nummer 2, fordi den arver. Og slik må det jo på en måte være, men vi må ikke slutte å gi gaver til nummer 2 av den grunn..
 
 
Dagens tips er til dere som venter nummer 2, ikke legg inn samme bestilling på takkekort som til nummer 1, og kansje ikke skriv opp gavene i barnas album, der de kan se den store forskjellen. For den vil de (uheldigvis) legge merke til når de blir voksne.
 
Nyt barna deres, nummer 1,2,3,4 og resten og husk at selv om arving er økonomisk og praktisk, er det kansje ikke like gøy for nummer 4 som for nummer 2 :-)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar