fredag 8. januar 2016

Det er fredag, ukas beste dag! Også når jeg har permisjon.

Det er noe eget med fredager. Stemningen hjemme på en fredag er herlig, ingen her i hus som trener eller skal på noen slags aktiviteter. Vi har god tid, litt ekstra god middag (eller dessert, som i dag) og vi har alle helg og fri! :-) Men fredagen er også en travel dag for husmødre, iallefall denne husmora. Alt skal liksom være ferdig og skinnende rent til helga! Sånn var det nå iallefall for 6 år siden, før det bodde 3 barn i huset og før klesvasken virket uoverkommelig! Men nå sitter jeg her, godt plantet i sofaen og er godt fornøyd med å ha fått gjort 1/3 av det jeg burde gjort. I forhold til mange andre fredager, er ikke 1/3 så ille ser du :-)
Kjøkkenet er hvertfall tomt for oppvask, og vasken er igjen blitt hvit. Kleshaugene er brettet og er snart (i morgen kansje??) på vei inn i klesskapene. Det værste av smulene under bordet er feiet opp og lekene er ryddet vekk. 

 Jif og skrubbesvamp - mine beste venner på kjøkkenet (utenom oppvaskamaskinen) ! 


For bilde sitt skyld tok jeg bilde etter jeg hadde lagt på plass halvdelen av haugen :-)

Så nå kan jeg krysse av noen ting fra de hverdagslige tingene. Og så er det vel påan igjen neste uke (eller allerede i morgen) - og sånn går nå dagene :-) 
Så har jeg en liste på de litt mer sjeldne tingene. Vindusvask, sortere i klesskap, vaske tak, vaske gardiner, skrubbe dusjen, rense vaskemaskinen osv.. Klesskapene har jeg noenlunde kontroll på, men hvis du vil se rene vinduer så gå heller til naboen, hun er så (irriterende) fantastisk god på å holde vinduene rene. Gardinene er nettopp kjøpt, så de trenger ikke å vaskes enda på en stund/noen år. Takene er jo også nye(?) og ikke røyker vi inne, så de får klare seg til neste jul ! Dusjen skal snart få litt oppmerksomhet og vaskemaskinen renser seg vel selv flere ganger i uka når jeg vasker klær??
Nå er det uansett høy sofa faktor i dette huset, og jeg gleder meg til to fridager med barna. Håper det blir noen solglimt, så vi kan få være ute uten å fryse av oss både tær og nesetipper. Jeg har lovet Ylva at hun skal få se hytta til Pete, så det er planen denne helga! Har ei jente som elsker å være i skogen, hun trasker avgårde og plukker både bær og stein. Hun er god å samle på ting (til moras både beundring og fortvilelse..) og hun kom hjem fra barnehagen en dag denne uka med en pose med kongler til meg. Vi plukker mye kongler, særlig før jul. Så nå er de ferdig tørket i stekeovnen, og skal stå så fint å vente til å bli brukt, antageligvis neste jul :-)





God helg til dere !! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar