onsdag 27. januar 2016

Eplepai på en tirsdag, hvilken forklaring kan vi bruke da? Jo, Odin rullet fra rygg til mage for første gang i dag - det må vel være grunn nok?! :-)

Ja, det er sant at minstemann endelig forstod trikset med å ta litt fart med foten, slik at han kom seg helt rundt, så nå er det ikke sikkert det blir like fredelig hjemme med han fremover :-) Men, jeg har ikke for vane å feire slike ting, det er jo "bare" en del av normal utvikling <3 Så hvorfor vi har kake? Ylva er på fotballtrening, og Birk ELSKER å være med på kjøkkenet, og samtidig elsker vi pai, så da ble det pai da!

Pai er ikke noe jeg var vandt med når jeg var liten, men i voksen alder har det blitt en favoritt! Det er så lett, og ingenting som skal heve, så da får jeg det til. Jeg har fått mange gode paier servert og testet ut ulike oppskrifter. Men som med mye annet, har jeg laget min egen favoritt. Så den ble det i dag. Og i ny paiform, som jeg fikk "knabbet" med meg fra svigermor :-)

Oppskrift:

125 gram smeltet melange

125 gram sukker
100 gram hvetemel
100 gram havregryn eller havremel
1 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver

Alt blandes sammen og trykkes ut i paiform. Jeg sparer en liten del deig for å ha på toppen av blåbærene.


Gode, hjelpende hender <3

Fyll:
Vaniljekrem
Blåbær (er favoritten nå, siden de er gode som frosne) Ellers er epler + kanel godt, og også skogsbærblanding. 

Stekes på 180 grader i ca 45 min.


Helt nydelig med vaniljeis til :-)
 
 
Det var dagen i går.. Noe var galt med dataen/nettet (eller meg..) så jeg fikk ikke lagt ut innlegget. Så da kommer det i dag :-) I dag ble det noe litt sunnere enn pai. Pita med kjøttdeig og masse grønnsaker! Birk var med å kuttet gogurkene (les: agurk) !
 

Hipp hurra for hverdagen! :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar