torsdag 28. januar 2016

Jeg merker mer og mer at ting endrer seg litt fra 1 til 2 barn, men enda mer fra 2 til 3 barn! Før Odin var det en del ting som var annerledes. Melkeflaskene var skyllt ganske så raskt etter at måltidet var inntatt, mens her en dag fant jeg en flaske i bilen, som hadde ligget der 2 - kansje 4 dager. Klesvasken var stor før også, men nå er jeg heldig hvis jeg ser bunnen på de 5(!) klesdunkene mine en gang i uka! Sengene ble skiftet på ca hver 7-10 dag, nå går det fort 3 uker. Hvis man ikke ser tydelige flekker, er det vel reint vel? :-) Smulene under kjøkkenbordet kunne før bli en del dager gamle, men når jeg finner smuler etter muffins, og jeg ikke husker hvilken dag vi hadde det sist, da er jeg redd det har gått litt for mange dager :-) Og før Odin ble barna badet/dusjet så og si hver dag, mens i dag.. Jo, det blir de visst ennå - der holder jeg meg til gamle vaner! 
Noen dager føler jeg som trebarnsmor at jeg ikke henger helt med i svingene, men det er også litt deilig å kunne gi litt blaffen i støv under sofaen, oppvask på benken og klær i alle retninger! Og det har sine fordeler også å ha fått nr 3, vi har vært igjennom de fleste barnesykdommer, og blir ikke like skremt nå som før, alle barnevaktene er godt "opplært" så vi slapper enda mer av (hvis det går an) når vi leverer de til familie og venner :-) Og vi arver mye klær fra de rundt som (etter det de selv sier) ikke skal ha flere babyer. Birk får masse klær etter Fredrik og Jonas - noe han synes er stor stas! han og Odin får også en del etter guttene på Eiesland! Ylva arver av både nabojenter og fra Regine på Gyland, og selv om jeg liker å handle nye klær til barna, er det utrolig stor hjelp å få (særlig barnehageklær) fra andre! Nettopp her en dag kjøpte jeg en del klær brukt, og det var nesten som julafta for Ylva! 
Når jeg sitter å river av gamle og setter på nye navnelapper kommer jeg på enda en ting som har endret seg veldig fra 1 til 3 barn. Når Ylva skulle i barnehagen kjøpte jeg strykemeker(!) og strøk på hvert eneste plagg, for navnet måtte jo såklart stå helt oppe i kanten for at det enklest skulle finnes igjen. Så etterhvert begynte jeg å bruke klestusj på de merkelappene som var i kanten. Men de som hadde lappene gjemt, ja da måtte jeg jo stryke på da. Det er vel den perioden i livet mitt strykejernet mitt har blitt brukt til andre ting enn perler.. 
Men når jeg da fikk to barnehagebarn fant jeg ut at dette var absolutt noe tull å bruke tid på, og klærne fikk navn på den første og beste lappen jeg kunne finne, med tusj! Klestusj? Tja, bare det var en tusj var jeg fornøyd! Så kom det nye navneklister på markedet, eller jeg fikk endelig øynene opp for de, og de er bare geniale! Finn en lapp - sett på et klister!! Riv det av hvis klærne skal selges eller gis bort! Så de sise dagene har det vært hobbyen min, tatt av gamle lapper, og satt på våre! :-) Og jeg skal nyte det siste halve året der jeg slipper å merke Odin sine klær også.. :-)

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar