mandag 21. desember 2015

Uten mat og drikke..

Odin er nå snart 5 mnd, og han har allerede fått grøt og litt middag en stund nå. Jeg har startet tidlig med alle 3, for de har likt fast føde alle sammen! Odin er vel den, til nå, som spiser mest, alt går ned. Jeg har laget maten selv, og kan vel si at jeg har kjøpt kun 1 middagsglass så lenge jeg har vært mamma. Ikke fordi det er noe galt med ferdig middag (jeg bruker masse ferdig mat i hverdagen jeg), men jeg synes barnemat lukter og smaker pyton. Alt lukter likt, samme om det er kjøtt eller fisk.. Og så er glassene litt store til en liten kar som nettopp har begynt å smake mat. Da er det greit med hjemmelaget i mini-porsjoner i frysen :-) Noen mener det kan lønne seg, sånn rent økonomisk. Det er mulig noen klarer det, men hvis jeg skal regne på all den maten jeg har kasta, forbi Ylva og Birk ikke ville ha det, tror jeg ikke jeg har spart mange kronene på det :-) Grøt derimot bruker jeg bare ferdig grøt! Har prøvd alle ulike hjemmelagede grøter, men de smaker som vann, eller papir hvis du bruker fantasien :-) Det går ned hos Odin, men jeg ser han ikke er så begeistret. Sammen med frukt går det bra, men det blir fort litt mye styr hvis man skal ha så mange ting i et måltid. Som 3 barnsmor skal ting helst gå litt raskt og greit ;-) 
Jeg har en oppskriftsbok og har fått tips fra mange andre foreldre til hva jeg kan lage. Og jeg har funnet ut at det enkle er ofte det beste, jeg bruker de ingrediensene vi bruker i hverdagen. Og en av grunnene til at jeg gir barna hjemmelaget er jo at de skal bli vandt med den maten vi spiser i vårt hus, våre smaker. Så da får de våre smaker fra starten. Det går mye i potet, gulrot, brokkoli, hvitløk og kylling..
En ting babyene i dette huset får som ikke vi andre får er dessert hver dag. Med Ylva var det mest fordi jeg måtte blande middagen (som ikke alltid var like godt laget av en amatør) med noe søtt for at hun skulle spise. Men mest av alt er det forbi jeg elsker å se barna smatte i seg noe de liker godt, og som i tillegg er sunt og godt med masse vitaminer !
Dagens meny er potetmos med gulrot, vårløk og oregano. Til dessert blir det eple og jordbær mos :-)



Neste uke blir det mango til dessert, og det elsker Odin :-)
(Ja, han får det samme(nesten) i en uke.. Det er praktisk og greit å lage for 5-7 dager samtidig, både med tanke på jobben jeg skal gjøre og fordi da kan jeg lett følge med om han skulle få vondt i magen av noe) Vinn-vinn :-)

 

Ønsker dere en god mandag :-)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar