mandag 7. oktober 2013

19 åring som kjører uten lappen, krasjer med en annen bil, og 4 personer blir skadd, heldigvis ikke drept. Lurer på om denne 19 åringen vet hva det ville gjort med livet hans hvis en av disse andre hadde blitt drept. Eller bryr han seg like lite om det som at han faktisk kjører uten sertifikat? Hvor er respekten for andres liv? Sitt eget liv? Eller for politiet, og deres makt?
Jeg har blitt stoppet i fartskontroll en gang, og fikk en sur bot.. Og tror aldri jeg har vært mer flau eller kjørt roligere i tiden etter. Og her mister altså en person lappen for dårlig kjøring og stor fart, og så setter han seg bak rattet 12 timer etter ,og igjen(etter det politiet antar) kjører for fort. Ikke lenge siden mistet en alenemamma i førtiårene livet, pga. en person kjørte uaktsomt. Var de sekundene spart verdt det? At 4 barn sitter uten mamma fordi en person hadde det litt for travelt på veien? Eller den 16 år gamle jenta jeg så i Kvinesdal sentrum en gang, midt på dagen rundt i bil med en like ung venninne ved siden av, som om det var helt ok. Og for ikke å snakke om alle episodene der folk drikker og kjører, vi har altfor dårlige holdninger rundt det! Vi har alle slags unnskyldninger; Det var bare to øl, det var på natta og ingen andre biler var ute, jeg var alene i bilen, det var jo bare en moped som ikke kjører fort osv..
Ulykker vil alltid skje, men tallene ser ut til å øke, og det skremmer meg. Det gjør at jeg gruer meg mer og mer for når mine barn skal ut på veiene. Vi skylder på at veiene er i dårlig stand, men det er ikke veien som kjører uten lappen, eller kjører for fort, det er personene bak rattet som må kjøre etter veienes forhold. Hva gjør vi for å redusere ulykkene? De aller fleste 18 åringer tar lappen i dag og vi kjører bil til vi blir innlagt på eldrehjem. Og vi har tilgang på både fine og raske biler, som skal testes ut og vises frem. Vi lever i en travel tid, der vi skal skynde oss hjem fra jobb, skynde oss til butikken, skynde oss til trening og da kjører vi fort da, for å rekke alt. Jeg tror vi først og fremst må jobbe med holdninger rundt trafikk. Respekt for sitt eget og andres liv bør være en større del av trafikkopplæringen, for jeg tror at dårlige holdninger ødelegger flere liv enn det å glemme blinklys i et kryss.. Trafikksikkerhet som bruk av belte, barneseter og slikt er selvfølgelig også veldig viktig! Og skremmende nok ser det ut som mange ikke bryr seg nok om dette heller.. Og alt dette, tror jeg, er pga. holdninger. Vi vet alle at alle skal bruke belte, vi vet at barn skal sitte i sete så og så lenge, vi vet at vi skal holde fartsgrensen, men hvorfor blir vi ikke flinkere?
Jeg hadde likt at en person som selv har drept noen i trafikken, hadde vært tøff nok til å stå frem i ulike sammenhenger og fortalt om hva det gjør med livet. En ting er å drepe eller skade noen med et uhell, det tror jeg kan være veldig hardt å takle. Men å vite at man faktisk har gjort noe farlig eller ulovlig, og at andre har måttet fått livet sitt ødelagt pga. det.. Jeg tror det er utholdelig.  
Vi må tenke på hva vi møter på veiene, og tenke på hvem vi sender barna/ungdommene våre i bil med, for i helga kunne lett en 16 åring mistet livet, og en 19 åring ødelagt sitt liv med skyldfølelse for alltid.

5 kommentarer:

  1. Alltid lett å sitte på sidelinjen og vite hva som er rett og galt, og ingenting er vel så lett som å dømme andre. Jeg er sikker på at om du tenker deg veldig godt om så har sikkert du også svart i mobilen eller sendt ei melding mens du kjører, snudd deg og sett på barnet ditt i baksetet.... Alle disse ting er slike små øyeblikks uoppmerksomhet som lett kan føre til en dødsulykke. Vi gjør det alle og det vil helst gå gått. Heldigvis. Men det viser at vi på ingen måte er feilfrie.
    ulykken i Kvinesdal burde selvsagt ikke skjedd. en ung gutt på 19 år som var sent ute til det han skulle og gav ekstra på. resultatet var at han mistet lappen.Men for han var det nok mye mer. fortvilelsen og frykten for å miste jobben der han trengte å ha sertifikat....
    Ung og dum har vi nok alle vært og mange ganger kan ting se mørkere ut enn det trenger å være, men for han ble fortvilelsen til sinne og han valgte å ta bilen og kjøre på et helt feil tidspunkt.
    Politiet ble varslet omkjøringen, men dessverre var ikke responsen den store: de skulle se om de så noe til han ... så langt kom de ikke. Det smalt rett etter. Utfallet vett vi, og vi må bare prise oss for at det ikke fikk et dødelig utfall. Han er selv skadet og det ble også hans kamerat, og dette må han leve med å ta konsekvens av. Jeg tror på ingen måte han har det lett nå. MEN at politiet viser så liten interesse når noen ringer må de ikke ta konsekvens av og det mener jeg er feil.Hva slags signaler sender de tilbake til ungdommen når de nesten ikke gidder å bry seg. Ikke mye holdningsskapende spør du meg :/

    SvarSlett
  2. Seint ude t det han skolle? Detta her e snakk om fyllekjøring!! Å uansett koss signala politiet sende te ungdomma e det ingen unskjyldning for å kjøra i fylla..

    SvarSlett
  3. Han var sent ute da han ble tatt og mistet lappen, ikke da han fyllekjørte!!!!! Jeg har nulltolleranse for fyllekjøring og det fins ingen unnskyldninger for det, men politiet kunne godt vært mer på banen når de blir varslet , ikke bare når det er mopeder med trimsett som er ute og kjører. Det er vel og bra at også de blir tatt, men har inntrykk at politiet er litt treige med å komme når det virkelig gjelder:/

    SvarSlett
  4. Hvis dere leser innlegget mitt, skriver jeg at alle(inkludert mine) holdninger bør jobbes med, for vi gjør alle feil i trafikken. men det viser at fart og/eller alkohol er det som er årsaken til de fleste alvorlige ulykker, derfor jeg skriver mest om dette i dette innlegget.. Jeg vet ingenting mer om dette ulykken i helgen, annet enn det jeg leser på nyhetene, men den skulle være ment som et eksempel i en sak som gjelder hele tiden, og i mange ulykker. Personene bak ulykker som dette har selvfølgelig flere sider av seg selv, og jeg vet det ofte kan være "uskyldige" personer som gjør alt for dumme ting. Men det kan ikke jeg ta hensyn til når jeg skriver min mening! jeg tenker at det kunne vært meg, og mine barn som ble truffet av den bilen, og det gjør meg redd og sint. Og da tenker ikke jeg så mye på hans fortvilelse av å miste jobben, jeg kunne ha mistet barna mine.. Feil kan vi alle gjøre, men jeg mener det må bli endringer i hvordan vi alle forholder oss til trafikken, spesielt de som holder høy hastighet og kjører påvirket!

    SvarSlett
  5. Forresten.. Hadde vært greit med navnet på de som skriver innlegg, så slipper jeg å lure ;-) Men det er jo så klart valgfritt :-)

    SvarSlett